Suomalainen ekodesign vie kohti muovitonta maailmaa
Muovista on viime vuosikymmeninä tullut valtava ympäristöongelma. T-lehti esittelee kaksi suomalaista muovitonta innovaatiota, jotka voivat valloittaa maailman.
Muovia on valmistettu maailmassa tähän mennessä noin 8,3 miljardia tonnia. Muovi on ympäristöongelma, koska se ei häviä, vaan hajoaa pieniksi hiukkasiksi.
Jopa 6,5 miljoonaa tonnia muovijätettä päätyy vuosittain meriin. Esimerkiksi linnut ja merinisäkkäät syövät sitä luontaisen ruokansa mukana.
Monet yritykset haluavat päästä muovista eroon, mutta korvaavia tuotteita on ollut vaikea saada. Muovittomilla markkinoilla on tilaa uusille innovaatioille.
Kotkamills Oy valmistaa muovitonta kahvikuppi- ja laatikkokartonkia. Laatikkokartonkia voidaan käyttää erilaisten tuotteiden, kuten pikaruoan, pakasteruoan tai pesuaineen pakkausmateriaalina.
Tuote on saanut alkunsa Kotkamills Oy:n toimitusjohtaja Markku Hämäläisen suojakerroskartonki-innovaatiosta. Kartonkia valmistetaan ilman erillistä päällystysvaihetta, minkä vuoksi siitä on mahdollista tehdä täysin muoviton ja helposti kierrätettävä.
Hämäläisen mukaan haastavinta tuotteen kehittämisessä on ollut pitävän sauman valmistaminen.–
– Kuppikoneessa tehdään yli 300 kuppia minuutissa. Kupin sivu ja pohjasauma pitää saada liimattua nopeasti kiinni. Päällyste lämmitetään, jotta siitä tulee tahmea. Sitten vastakkaiset sivut painetaan yhteen ja pohja kartioon. Teimme pitkään töitä sen kanssa, että tämä sauma pitää.
Kotkamills on saanut sertifikaatit sekä laatikko- että kuppikartonkiin. Hämäläinen arvioi, että ensi vuonna tehdas valmistaa 250 000 tonnia kartonkia ja vuonna 2019 jopa 350 000 tonnia.
– Uskomme, että muovivapaa buumi lisääntyy koko ajan. Muovisaaste on saanut ansaittua huomiota, ja muovittomuus etenee myös muilla rintamilla, Hämäläinen iloitsee.
Suomalaista ekodesignia kosmetiikkaan
Sulapac Oy valmistaa puuhakkeesta ja biohajoavista luonnonperäisistä sidosaineista ekologisia pakkauksia muun muassa kosmetiikkateollisuuden käyttöön. Sulapacin tuotteet kestävät vettä ja rasvaa eivätkä läpäise happea.
Sulapacin toimitusjohtaja Suvi Haimi kertoo, että haastavinta tuotteen kehityksessä oli oikean massatuotantomenetelmän löytäminen. Ensimmäisessä viidessä paikassa, joissa he olisivat halunneet kokeilla ruiskuvalua, ei edes annettu mahdollisuutta.
– Meille sanottiin, ettei onnistu, koska puu palaa. Sitten pääsimme pioneeriasenteen omaavaan paikkaan. Kyllä sitä puuta aluksi paloikin, mutta toteutimme systemaattisesti suunnitelmaamme, Haimi muistelee.
Sinnikkyys palkittiin ja oikea menetelmä löytyi. Ekologiset pakkaukset kiinnostavat, ja tuotteita voidaan valmistaa jo nyt miljoonia kappaleita.
Sulapac tuo tuotteidensa designissa ylpeästi esille suomalaisia juuriaan. Haimin mukaan on tärkeää, että yrityksellä on selkeä visio tuotteen ulkonäöstä.
– Emme ole raaka-aineen toimittaja vaan myymme valmista pakkauskonseptia. Tavoitteemme on olla pakkausmarkkinoiden hallitseva ekologinen pakkausmateriaali.
Teksti: Helena Immonen
Kuva: Sulapac