15.7.2014

    Keskihintaluokan autoihin tulossa kalleimpien mallien tekniikkaa

    VTT koordinoi eurooppalaista DESERVE-hanketta, jossa kehitettävien ohjelmistoalustojen ansiosta ajoneuvojen kuljettajalle voidaan tarjota nykyistä monipuolisempia tukijärjestelmiä ja viihde-elektroniikkaa. Kuluttajalle tämä näkyy nykyisten ajoneuvojen hintojen laskuna ja siinä, että keskihintaluokan ajoneuvot sisältävät kalleimmista malleista tuttua tekniikkaa.

    Turvallista ja tehokasta ajoa edistävän DESERVE-hankkeen tärkein tavoite on kehittää ajoneuvojen ohjelmistoalustoista sellaisia, että ne mahdollistavat entistä monipuolisempien antureiden hyödyntämisen sekä edullisemmat komponentit.

    Keskihintaluokan ajoneuvot sisältävät noin 30 prosenttia enemmän tietoteknisiä hienouksia alempaan hintaluokkaan nähden. Toisaalta keskihintaisten autojen hintatasoa voidaan laskea noin 5 prosenttia hyödyntämällä sulautettua tietotekniikkaa.

    Uusien komponenttien ansiosta autoissa olevan tietotekniikan hinta voi pudota noin 20 prosenttia ja kehityspanosten noin 30 prosenttia nykyisiin ajoneuvon tietojärjestelmiin verrattuna. Näin eurooppalaiset automerkit saadaan kilpailukykyisemmiksi amerikkaisten ja aasialaisten merkkien kanssa.

    Tähän mennesssä DESERVE-hankkeessa on kehitetty kahta erillistä ohjelmistoalustaa siten, että ne soveltuvat toimintaan hajautetussa ja sulatetussa ajoneuvon tietojärjestelmässä. Ohjelmistoratkaisut pohjautuvat ranskalaiseen RTMaps-järjestelmään sekä saksalaiseen ADTF-järjestelmään, joita autovalmistajat nykyisinkin käyttävät. Ajoneuvoihin uusi ohjelmistoteknologia tulee vuosien 2015-2020 aikana.

    Mukana hankkeessa ovat Suomesta VTT:n lisäksi Työtehoseura TTS sekä Ramboll Finland Oy. Ajoneuvovalmistajista mukana ovat Fiat, Mercedes Benz ja Volvo sekä niiden alihankkijoina muun muassa Bosch, Continental, NXP, Infineon sekä Ficosa. Hanketta rahoittavat kansalliset rahoittajat, Suomessa Tekes sekä EU-komissio Artemis-JU -ohjelman alla..

    Share: