24.4.2013

    Tekniikan guru – PERUSTA YRITYS!

    Tekniikan kasvo: Jussi Autere

    Tekniikan kasvo: Jussi AutereTekniikan tohtori, startup-yrityksiä työkseen auttava Jussi Autere uskoo, että seuraavat microsoftit ja googlet ovat opiskelijoiden perustamia.

    Gearshift-yrityksen partneri Jussi Autere kiinnostui startup-yritysten konsultoinnista omien kokemustensa pohjalta. Useissa startupeissa mukana ollut Autere koki, että hänellä on annettavaa muillekin: omista virheistään oppii, mitä kannattaa välttää. Hän teki väitöskirjansa kasvuyrityksistä ja konsultoi nykyään startupeja muun muassa liiketoimintasuunnitelmien tekemisessä ja rahoituksen etsimisessä.

    Mihin suuntaan startup-skene on kehittynyt Suomessa?

    Paljon parempaan. Vakavasti otettavien suomalaisten startupien määrä on kasvanut ja niiden perustajat ovat osaavampia kuin aikaisemmin. Ihmiset ovat entistä skarpimpia ja uskottavampia, ja tavoiteasetanta on muuttunut kunnianhimoisemmaksi.

    Suomen ongelmana ei ole pk-yritysten määrä vaan se, että meiltä puuttuu gaselliyritykset – voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset. Tyypillinen pieni yritys ei edes pyri kasvamaan aggressiivisesti.

    Millainen tyyppi menestyy yrittäjänä?

    Jos asiaa kysyy yrittäjyyden tutkijalta, hän kertoo, ettei ole olemassa hyvän yrittäjän ominaisuussettiä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että täytyy olla valmis tekemään paljon töitä. Yrittäminen ei ole hauskanpitoa tai helppo tapa tehdä rahaa. Ne tapaukset, joissa on päästy nopeasti menestykseen ilman kovaa työtä, ovat aika harvinaisia.

    Miten pitkälle tekninen osaaminen voi kantaa startupissa?

    Firma, jonka perustajat pystyvät aidosti toteuttamaan tekniset suunnitelmansa, menestyy todennäköisemmin kuin sellainen yritys, jonka taustahenkilöillä on pelkkää talousosaamista. Teknistä kompetenssia omaavia ihmisiä ei vain vielä saada tarpeeksi usein perustamaan yrityksiä.

    Pelkkä tekninenkään osaaminen ei kuitenkaan riitä, vaan menestyvän yrittäjän pitää olla ulospäin suuntautunut. Asiakkailta pitää kerätä tietoa siitä, tarvitaanko tuotetta.

    Teit väitöskirjasi kasvuyrityksistä. Löytyykö sieltä hyviä uutisia teekkareille?

    Huippukasvuyritykset syntyvät usein epärealistisista lähtökohdista. Villeimmät yritysideat löytyvät yleensä opiskelijoilta tai ihmisiltä, jotka eivät ole olleet pitkään työelämässä. USA:n suurimmat teknologiapuolen kasvutarinat ovat opiskelijoiden perustamia. Uudet microsoftit ja googlet syntyvät opiskelijoilta. He usein lähtevät miettimään yritystoimintaa idean tai tuotteen kautta: tämä on cool idea, jota tulee vielä käyttämään moni.

    Kokemus ei välttämättä takaa yrityksen vauhdikasta kasvua. Auttaa kyllä, jos on kokemusta yrityksen kasvattamisesta ja omalta toimialalta, mutta vasta noin 45-vuotias on tarpeeksi kokenut. Kokemus myös alentaa motivaatiota kasvattaa yritystä, sillä mitä kauemmin on ollut liike-elämässä mukana, sen varovaisemmaksi tulee. Usein kokeneempien startupeista tuleekin hieman pienempiä, menestyviä kasvuyrityksiä.

    Teksti: Päivi Piispa
    Kuva: Jussi Autereen arkisto.

    Share: