26.12.2017

    Jos haluu saada, on pakko antaa

    Deittisovellus tallentaa käyttäjästään valtavan määrän tietoa.

    Samalla kun deittisovelluksen käyttäjä tutustuu potentiaalisiin kumppaneihin, sovellus tutustuu käyttäjään. Kysyimme deittiapplikaatio Heyan kehittäjältä, miksi ja miten tietoja kerätään.

    Suomalaiseen Heya-deittisovellukseen kirjaudutaan Facebook-tilin kautta. Se mahdollistaa profiilin luomisen nopeasti.

    – Moni ei halua kirjoittaa itsestään pitkiä kuvauksia, kuten perinteisissä deittipalveluissa usein tehdään, sanoo Heyan Jussi Wallenius.

    Facebook-kirjautumisen ajatellaan myös tuovan mukanaan turvallisuutta. Valeprofiilien määrä palvelussa vähenee, kun kaikki ovat tavallaan ”tiedettyjä henkilöitä”.

    Vastineeksi turvallisuudentunteesta joutuu myös antamaan jotain: itsensä. Sovelluksille on annettava lupa kerätä ja tallentaa tietoja itsestään. Kerätyn tiedon määrä voi yllättää.

    Heya kertoo käyttävänsä Facebook-tilin tietoja sopivien ehdokkaiden yhdistämiseen. Yrityksen yksityisyyskäytännöstä selviää, että Heya saa salasanasi, kuvasi, ystävätietosi, kiinnostuksesi kohteet, sijainti- sekä laitetietosi ja paljon muuta. Tietoja käytetään myös kohdennettuun mainontaan, josta palvelua pyörittävä yritys saa tuottoja. Käyttäjät harvemmin maksavat mitään, vaikka sovellus tarjoaakin erilaisia lisäpalveluja rahaa vastaan.

    – Heyan käyttäjäehdot ovat lakimiesten tekemät ja kuten kaikilla muillakin palveluilla, näiden pitää olla todella kattavat, kommentoi Wallenius.

    – Salasanaa emme varsinaisesti saa. Käyttäjä kirjautuu Facebookin kautta ja siirtyy vasta sen jälkeen deittisovellukseen. Lupa kuvien käyttöön tarvitaan, jotta käyttäjä voi lisätä profiiliinsa valokuvia Facebookin kuvakansioista. Tällä hetkellä se on ainoa tapa lisätä kuvia palveluun.

    Mainonta tuottaa oman osansa, mutta Heyalta kerrotaan, ettei se ole pääasia.

    – Toki tiedot mahdollistavat paremman mainonnan kohdentamisen. Se on kaikkien etu, ettei mahdollinen mainonta ole ärsyttävää. Heyan lisämaksullinen ominaisuus mahdollistaa myös mainosten estämisen.

    Kerätyn tiedon määrä voi yllättää: kun The Guardianin toimittaja pyysi taannoin Tinderiltä kaiken häntä koskevan datan neljän käyttäjävuotensa ajalta. Tuloksena oli lähes 800 sivua henkilökohtaisia tietoja, viestejä ja kuvia.

    Heyan Jussi Wallenius sanoo, että vaikka tietoa kerätään, sitä ei säilytetä pidempään kuin on tarpeellista.

    – Tiedot häviävät tietokannasta, kun käyttäjä tuhoaa tilinsä.

     

    Lue myös: Deittisovelluksissa on potentiaalia, mutta miten käy perinteisen parisuhteen, itsetunnon ja yksityisyyden?

    Teksti: Elli Collan

    Share: