1.12.2011

    Kilpailutieto jakoon sosiaalisen median avulla

    Yritysten henkilöstöllä on usein paljon arvokasta kilpailutietoa. Sosiaalisen median työkaluilla sitä voidaan jakaa ja jäsennellä entistä paremmin myös yrityksen sisällä.

    Menestyäkseen yritykset tarvitsevat tietoa ulkoisen liiketoimintaympäristön tapahtumista ja toimijoista. Tällaisen kilpailutiedon avulla yritys pystyy paremmin ymmärtämään vaikkapa kilpailevan tuotteen hinnan muodostumista tai kilpailijoiden fuusion vaikutusta markkina-asemaan.

    Sosiaalisen median lisääntyvä käyttö muuttaa saatavilla olevan tiedon määrää ja muotoa. Aiemmin yksityisissä keskusteluissa kasvokkain jaettua tietoa on tarjolla erilaisten keskustelupalstojen, blogien ja sosiaalisten verkostopalveluiden kautta Internetissä. Haasteena on löytää massan joukosta yritykselle olennaista ja merkittävää tietoa.

    Tietojohtamisen väitöstyössään Vilma Vuori tutkii, kuinka sosiaalinen media muuttaa kilpailutiedonhallinnan prosessia ja kuinka se voi edistää henkilöstöllä olevan kilpailutiedon entistä parempaa hyödyntämistä.

    – Yritysten henkilöstöllä on usein arvokasta kilpailutietoa, jota se haluaisi myös jakaa. Tiedon jakaminen koetaan kuitenkin hankalaksi nykyisillä kanavilla, kuten sähköpostilla tai satunnaisissa kahvipöytäkeskusteluissa. Haasteet korostuvat, kun kilpailutietoa pitäisi jakaa yli organisaatiorajojen, esimerkiksi eri maayksiköiden välillä, Tampereen teknillisessä yliopistossa työskentelevä Vuori sanoo.

    Sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia teknologioita ja toimintoja tiedon seuraamisen, seulomiseen ja hankintaan. Nämä uudet työkalut mahdollistavat henkilöstön osallistumisen kilpailutiedon hallinnan prosessiin aiempaa aktiivisemmin, jolloin kilpailutietoa voidaan jakaa ja hyödyntää yrityksessä paremmin.

    –Mitä tutumpaa sosiaalinen media henkilöstölle on, sitä halukkaammin sitä käytetään kilpailutiedon jakamiseen yrityksen sisällä..

    Share: