13.9.2010

    Roheaa meininkiä

    Viestintätekniikan diplomi-insinööri Eero Holmila on yksi Rohean kolmesta teekkariosakkaasta. Toimitusjohtajan titteli tässä www-kuluttajapalveluja tuottavassa pienyrityksessä on Holmilan mukaan kuitenkin pelkkää byrokratiaa.

    Viestintätekniikan diplomi-insinööri Eero Holmila on yksi Rohean kolmesta teekkariosakkaasta. Toimitusjohtajan titteli tässä www-kuluttajapalveluja tuottavassa pienyrityksessä on Holmilan mukaan kuitenkin pelkkää byrokratiaa.

    Mistä yrityksen tarina sai alkunsa?

    – Nelisen vuotta sitten Tero Heikkinen ja Tomi Saarinen alkoivat pyöritellä ideaa, että olisi mukava lähteä mukaan verkkopalvelujen uuteen aaltoon tekemään jotain. Herrojen ajatuksena oli tehdä jotain, jonka parissa voisi kokeilla ja kehittyä, mutta toisaalta myös sellaista, jolla olisi myös kysyntää kuluttajamarkkinoilla. Tero oli kova kotikokki ja hänen mielestään omien reseptien nettiin laittaminen oli hyvä idea. Tästä sai alkunsa myös Kotikokki-palvelu, jonka liiketoiminnan pyörittämistä varten Rohea perustettiin noin vuotta myöhemmin. Itse hyppäsin mukaan alkuvaiheessa, junan lähdettyä jo liikkeelle.

    Kotikokki.net on tällä hetkellä Suomen suurin ruokasivusto ja -yhteisö. Palveluihinne kuuluvat myös Kuvake, Mikseri ja Qaiku. Mikä on menestysreseptin salaisuus?

    – Kotikokilla on tällä hetkellä 150 000 uniikkia kävijää viikossa, eikä tällaisiin kävijämääriin päästä millään muulla tavalla kuin pistämällä palvelujen käyttäjät keskiöön. Nettihän on täynnä hauskoja ja innovatiivisia palveluja, joista pieni joukko ihmisiä on aivan liekeissä, mutta jotka eivät sovellu ison käyttäjämassan tarpeisiin. Yritämme Roheassa ymmärtää jokaisen palvelun kohderyhmän tarpeita mahdollisimman hyvin, ja sitä kautta rakentaa entistäkin käytettävimpiä suuria verkkomedioita. Jokaisen palvelun kantava idea ja tarkoitus täytyy määritellä erikseen: mitä lisäarvoa palvelu tuottaa käyttäjälle? Palvelujen käyttösujuvuuteen tullaan kiinnittämään tulevaisuudessa entistäkin enemmän huomiota.

    Rohean osakkaat ovat kaikki teekkareita. Näkyykö tämä yrityksen toiminnassa jotenkin?

    – Teekkaritaustamme näkyy tietenkin teknisessä uteliaisuudessa ja ennakkoluulottomassa asenteessa uusia asioita kohtaan. Teekkari ei pelkää uusia haasteita. Pyrimme ajattelemaan asiat analyyttisesti kaikilta kanteilta, ja vaikka niitä mietitäänkin joskus todella hartaasti ja pitkään, niin tämä tietty perusteellisuus ja huolellisuus maksaa itsensä takaisin aivan varmasti jossain vaiheessa projektia. Eikä Rohean toiminta ole pelkästään meidän kolmen varassa: huiput työntekijät tekevät tiimistämme huomattavasti paremman.

    Roheassa ei olla ainoastaan pedantteja, vaan pyritte myös siihen, että työnteko olisi mahdollisimman hauskaa. Onko se sitä?

    – Valehtelisin, jos väittäisin, että se on aina nimenomaan sitä. Pyrimme kuitenkin aina siihen, että kun tehdään jotain uutta tai rakennetaan uusia ominaisuuksia jo olemassaolevaan, olisi joku kulma, joka tekee kyseisestä projektista mielenkiintoisen. Itse vastaan enimmäkseen projektinhallintaan liittyvistä asioista ja hoidan asiakasrajapintaa esimerkiksi mainospuolen ja yhteistyökumppaneiden suuntaan. Sanotaan nyt vaikka niin, että kyllä mulla on huomattavasti hauskempaa täällä kuin edellisissä duunipaikoissani.

    Kristallipallo esiin. Mitä Rohealle kuuluu viiden vuoden kuluttua?

    – Netti on tullut kypsään ikään, joten sillä ei ole enää uutuudenviehätystä. Palvelujen menestys riippuu yhteydestä todellisen tosielämän tarpeeseen, oli se sitten viihtymistä tai jotakin muuta. Alalle tulee koko ajan uusia yrittäjiä ja kilpailu lisääntyy. Toivon mukaan Rohea on viiden vuoden kuluttua vakiinnuttanut omaa jalansijaansa entisestään ja meillä on menestyviä palveluja – ehkä pari nykyisten lisäksi. Toivon, että pystymme kehittämään palvelujamme entistäkin käytettävämpään suuntaan. Se on tulevaisuutta.

    Teksti: Marko-Oskari Lehtonen.

    Share: