9.3.2014

    Tulevaisuuden asiakas on Aasiassa

    Menestyäkseen Kiinan kasvavilla markkinoilla suomalaisten yritysten on nostettava asiakas toimintansa keskiöön sekä muokattava tuotteensa ja palvelunsa Kiinaan sopiviksi. Myös jakeluketjujen ja liiketoimintamallien hiominen on tärkeää. Tämä käy ilmi Tekesin tuoreesta China Growth Paths -raportista.

    ”Suomalaiset ovat hyviä tekemään huipputeknologiaa, mutta kiinalaiset kilpailevat halvemmalla, hieman huonommalla, mutta houkuttelevalla tuotteella”, Sari Arho Havrén Tekesin Shaghain toimipisteestä sanoo.

    Tekesin raportin mukaan Kiinan talouskasvu kiihtyy tulevaisuudessa maan keski- ja länsiosissa, missä keskiluokan ostovoima kasvaa nopeasti.

    ”Kiinaan syntyy tulevina vuosina 800 uutta rikasta aluetta, joilla avautuu valtavasti liiketoimintamahdollisuuksia”, raportin kirjoittaja Jari Makkonen Finprosta toteaa.

    Tekesin maaliskuussa julkaisema China Growth Paths -selvitys on osa Team Finland Future Watch -palvelua, joka tarjoaa suomalaisille yrityksille tietoa tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksista. Tekes toteuttaa palvelun yhdessä Team Finland -verkoston toimijoiden kanssa.

    Raportti on kokonaisuudessaan tässä: www.tekes.fi/futurewatch.

    Share: